Dakwah dan Rohani

Dakwah dan Rohani

Monday, August 9, 2010

.: kaukah aku lagi kejam..? :.

Ada tiga orang yang mengaku dirinya zalim.

Lelaki A : Aku adalah seorang yang kejam!
Lelaki B : Aku lebih kejam daripada kamu!
Lelaki C : Aku yang paling kejam di antara kita bertiga!

Ketika itu, seorang lelaki tua melintas di hadapan ketiga-tiga manusia ini. Lantas lelaki A terus memukul dan meyamun harta daripada orang tua tersebut.

Lelaki A : Tengok kan aku dah kata aku kejam. Aku telah merampas harta serta membelasah orang yang lemah itu.
Lelaki B : Itukah kau kata kejam? Eleh, mat rempit pun boleh buat camtu. Mari aku tunjukkan bagaimana itu kejam.

Lelaki B itu terus mengurung dan menyeksa lelaki tua itu dan akhirnya memotong lelaki tua itu kepada 18 bahagian.

Lelaki B : Kan aku dah kata aku lebih kejam daripada kamu!
Lelaki C : Hahaha! Itu masih tidak kejam. Terbuktilah aku yang paling kejam.

Dengan kata-kata itu, lelaki C lantas mengeluarkan sepotong rokok lalu merokok . Dengan penuh kemusykilan, lelaki A bertanya,

“Aku telah menyamun dari lelaki tua itu dan boleh dianggap kejam. Tapi lelaki B telah membelah lelaki tua itu kepada 18 bahagian membuktikannya lebih kejam dari aku. Engkau hanya duduk dan menghisap rokok, adakah itu kejam?”

“Hahaha! Sesungguhnya lelaki tua itu adalah saudara rapatku!”

Apakah pengajaran dari cerita ini?

Lelaki tua = Rakyat Palestine
Lelaki A = Golongan munafik di Palestine sendiri. Dimana mereka menyalahgunakan hak rakyat Palestine untuk kepentingan sendiri.
Lelaki B = Adalah kekejaman rejim zionis ie Kekejaman Israel.
Lelaki C = Umat Islam itu sendiri yang tidak endah dan peka akan kesakitan saudara mereka sendiri.

Dengan ini, marilah kita memboikot yang mampu. Selain itu amatlah penting untuk kita selalu mengingati sedara mara kita di seluruh pelusuk dunia didalam doa kita

No comments:

Post a Comment